Tijdens dit eerste telefonisch contactmoment met de administratief medewerk(st)er zal worden gevraagd naar:
- de reden van mogelijke overstap
- de motivatie om alsnog te kiezen voor Montessori-onderwijs
- toestemming voor contactlegging met de school van herkomst
De Intern Begeleider heeft daarna een tweede telefonisch contact met de ouders om verdere kind kenmerken in kaart te brengen en na te vragen wie er benaderd kan worden voor contact op de school van herkomst. De Intern Begeleider neemt vervolgens contact op met de school van herkomst om het geschetste beeld van de ouders compleet te maken met de didactische - en sociaal emotionele ontwikkeling.
In een derde telefonisch contact tussen de intern begeleider en ouders zal wel/ niet een wenperiode worden afgesproken. Start de wen-periode, dan wordt er gelijk een datum voor het plaatsingsgesprek afgesproken.
Wanneer een kind op onze school een week zal komen, dan wordt gewend in de groep waarin ingestroomd kan worden. Tijdens deze week gaat de leerkracht aspecten vanuit de montessori visie observeren om te kijken of een overstap naar onze school voor het kind succesvol kan verlopen.
Tot slot zal er een plaatsingsgesprek gedaan worden met de ouders, de leerkracht en de Intern Begeleider om alle opgedane informatie samen te bespreken en op basis daarvan te beslissen of een kind wel/ niet succesvol kan overstappen. De datum van overstap wordt dan afgestemd.